Logo

Most megtudhatja, mi történt a Sirály harmadik és negyedik felvonása között

Interjú Kiss Csabával

2016. október 8.

Most megtudhatja, mi történt a Sirály harmadik és negyedik felvonása között

Újabb ősbemutató premierjére készül a Jászai Mari Színház társulata. Kiss Csaba, a darab szerzője és rendezője a színház felkérésére írta meg a Nappalok és éjszakák című játékot, amely Csehov Sirály című színművének arról a két évéről szól, mely a történet szerint a harmadik és a negyedik felvonás között telik el, és amelyet mindössze Trepljov és Dorn Nyináról szóló rövid beszélgetéséből ismerünk. Kiss Csabával az egyik próba után beszélgettünk.

 

– A színészeknek ilyenkor ugyanazt a játékot kell mutatniuk, mint a Sirályban?
– Ha egyben játszanánk Csehov négy felvonását és a Nappalok és éjszakákat, akkor szerintem nagyon sokan nem vennék észre, hogy hol válik szét a két mű egymástól. A történet és a karakterek is folytatódnak, tulajdonképpen azok kibontásáról van szó. Tehát kicsit a magánéleti és személyiségbeli titkai is kiderülnek a Sirály szereplőinek. Ebben a darabban sokkal többet megtudunk Dorn doktorról, Trigorinról, az íróról és a neves színésznőről, Arkagyináról is. Természetesen ez egy játék, egy elképzelés. Én nem hiszem azt, hogy Csehov így gondolta volna őket, ezt én gondolom így, de Csehov alapján. Talán úgy kell elképzelni ezt az egészet, mintha egy régi képből hiányozna egy rész, amelyet most valaki megpróbálna megfesteni.

 

– Az ön fejében is többféle változat volt ebből a kis darabkából?
– Igen és nagyon sokat alakult az anyag az írás során. Az volt a jó benne, hogy az első pillanattól tudtam, hogy kikre írom a szöveget. Nagyon izgalmas kaland volt a Csehov szereplők személyiségeit, a színészekről sejtett vagy ismert dolgokat és a magam világát összeszedni. Szerintem ez egy nagyon különleges stílusjáték.

 

– A nézők mire számíthatnak, melyik karakter fogja őket a legjobban meglepni?
– Csehov háromgenerációs darabokat írt, amelyben megjelennek az éppen a nagybetűs életbe lépő fiatalok, a középkorúak és a nagyszülők generációja is. Ilyen szempontból minden generáció talál magának életproblémát Csehovban. Ezt a titkot én is megpróbáltam elcsenni tőle, hogy hogyan lehet sok ember számára átélhető problematikájú darabot írni. Vannak ezek a háromszögtörténetek az életben, amikor egy nős férfi beleszeret egy fiatal lányba. Valamennyien ismerjük ezt, van az ismeretségi körünkben, rokonságban is elő szokott fordulni, bizonyos esetekben velünk magunkkal is megesik. Egy ilyen szituáció rengeteg fájdalomnak és szenvedésnek az alapja mindenki számára, aki belekerül. Egy ilyen örvényben nagyon nehéz lelki és egzisztenciális folyamatokat is átélnek a résztvevők. Én ezt a Nappalok és éjszakákban minden oldalról körbe akartam járni, a győztes és a vesztes feleségek szemszögéből éppúgy, mint a győztes és a vesztes szeretők oldaláról. És hogy mi van akkor, amikor gyerek születik egy ilyen titkolt kapcsolatból? Meggyőződésem, hogy bizonyos jeleneteknél nagy csend lesz a nézőtéren és ez nem csak a figyelem csendje lesz, hanem az érintettségé is.

 

– Tud szórakoztatni is az ilyen produkció?
– Ezekben a szituációkban rengeteg humort is elrejtettünk, ezek a helyzetek a tragikus voltuknál fogva mindig magukban hordozzák a szórakoztatás lehetőségét is. Csehov olyan szerző, aki sírva mulattat. Úgy kacagunk, hogy közben folynak a könnyeink. Én akkor lennék elégedett, ha mindenki azt mondaná: „ez egy olyan tragikus történet, hogy nem is értem, miért nevettünk annyit.” Nekem ez az előadáskép az ideális.

 

– Írni vagy rendezni könnyebb egy ilyen darabot?
– Úgy érzem, hogy valahogy ez egy világ. Mindkettő végső célja az előadás. Szeretek darabokat írni, szeretem Csehovot, elég sokat foglalkoztam vele, de szeretem azt is, amikor a saját szövegeimet rendezhetem. Ilyenkor teljesen úgy kezelem őket, mintha idegen szerző művei lennének, bátran húzok a szövegből, ha kell. Jó megtapasztalni, amikor a színészek örülnek egy-egy jelenetnek és abszolút elfogadom azt, amikor azt mondják, hogy ezt nehéz játszani. Ebben az esetben azért speciális az egész, mert ott áll a háttérben Csehov maga és figyeli azt, amit mi csinálunk. Igyekeztem az ő játékszabályai szerint írni, nem utánozva semmit. Ilyet eddig még nem csináltam.

 

– A díszletről és a jelmezekről mit tudhatunk meg?
– Két fiatal tervező munkája. Azért volt számukra nagyon nagy kihívás ez a darab, mert a Jászai Mari Színház Kamaraszínháza színháztechnikával kevésbé felszerelt. A darab négy felvonásból áll. Elég nagy díszletet képzeltünk el, amely ugye háromszor változik a darab során.  A jelmezesnek sem egyszerű a dolga. Általában egy stúdiószínházi produkcióban 15 ruhával dolgozunk, itt négy felvonás van hét szereplővel, akik az idő múlása miatt többször átöltöznek. Ez nagyjából 30 jelmezt igényel a produkcióban, ráadásul a múlt század eleji ruhák a nők esetében nagyon feminin, férfiaknál posztromantikus stílusúak voltak. Kreativitást igényel a tervezőktől, hogy úgy állítsák elénk az öltözékeket, hogy orosz is legyen, történelmi is legyen, ugyanakkor a modern néző számára is megfogható legyen. Nem is gondolnánk hogy mindez mennyire komoly kihívás. Érdekes volt azt látni, hogy ők ugyanúgy keresik azt a kompromisszumot, ahogyan én az írásban. Nagyon jó munkát végeztek, így olyan lesz a végeredmény, mint amilyen két tapasztalt tervező műve lenne.

 

Zsíros Krisztina

Az interjú megjelent a Kemma.hu oldalon.

Következő előadások

»
10.24
kedd

 

Így szerettek ők - Kosztolányi Dezső, Harmos I
Antré-Diák - Felolvasószínház

15:00

Kamaraszínház
Antré-Diák

 

Így szerettek ők - Kosztolányi Dezső, Harmos I
Antré-Estek - Felolvasószínház

19:00

Kamaraszínház
Antré-Estek

 

A mások feje
Orfeusz Társulat Tatabánya

19:00 — Tájelőadás

Tájelőadás Bokodon

 
 

Blog

...végül is szeretem, amit csinálok, és ez a legfontosabb! — Balázs Áron

Közösségi média

Kövesse Ön is a színházat a Facebookon és tekintse meg az előadásokhoz, eseményekhez kapcsolódó videófelvételeket a színház YouTube csatornáján!

FacebookYoutube
TwitterInstagram

Hírlevél

Iratkozzon fel Ön is a Jászai Mari Színház, Népház hírlevél szolgáltatására, hogy ne maradjon le a színházzal kapcsolatos legújabb információkról!

»
·
»
·
Most megtudhatja, mi történt a Sirály harmadik és negyedik felvonása között
JMSZ épület

Impresszum            

© 2014-2017 Jászai Mari Színház · Népház           Minden jog fenntartva.

Fel